12 September 2011

::: Dia Juga Mahu Mati Segera

Sudah lama aku tak menulis tentang kerjaya yang sedang aku usaha. Perjalanan terasa semakin pantas. Alhamdulillah, I think I have adapted 80% of the local style. But I choose to keep the remaining 20% for my past to fill in. Hopefully, I have chosen the right past.

Tiba-tiba tadi aku teringin nak bace balik posts lama aku dalam label 'Career'. Rindu pada masa lampau. Terlalu banyak cerita yang aku simpan. Mahu saja aku buka satu persatu. But you may only get my meaning if you read in between those lines..

++++++++++++++++++++++++++++++

9 malam. Sabtu. On an evening shift di A&E. Hajat di hati nak menunggu hingga mid-night walaupun selalunya hajat tu susah sikit nak menjadi. Heh. Mencuba itu tak salah.

10 malam. Patients mulai ramai. Ada sorang patient dekat bay paling tepi. Perempuan lingkungan awal 30-an. Senior doctor suruh aku pergi clerk. Katanya kes simple-simple saje. Aku tahu diorang selalu tipu aku! Cis!!!

Aku datang dekat, aku boleh bau arak yang maha kuat. Tahan je lah kan. Nak tutup hidung depan dia, nampak sangat tak sensitive dan tak sopan. Perempuan tu tunduk. Sedikit pun tak dongakkan kepala.

Aku panggil, "Evening Miss, may we spend some time conversing?"

Dia jawab, "As you wish. But I doubt you can offer me any help."

Aku tarik kerusi. Duduk dekat dengan dia. Daripada suaranya tadi, aku tau sedikit sebanyak apa dia simpan dalam hati.

Aku diam seminit dua. Bagi masa untuk dia build trust kat aku. Aku perkenalkan diri then aku lancar berkata, "Feeling on the edge, perhaps? Mind sharing some?"

Tak aku jangka, dia terus dongak kepala. Pandang aku tajam tapi sangat redup pada mata. Seolah-olah dia membaca kisah hidup aku yang lama. Dia balas, "Out of a sudden, I feel like dying. So I tried committing suicide. You do understand, right?"

Dia diam lagi. Terus tunduk dan berbisik, "Or maybe you never will."

Dalam hati aku balas sendiri, "If only you knew my real story..."

++++++++++++++++++++++++++++++

Dah selesai clerked dia, aku pulang segera. Entah. Hati rasa bercelaru. Sejuk malam langsung tak terasa. Antara fakta dan pengalaman. Dua-dua aku mahu cerita pada mereka, especially patients, yang aku jumpa. Kadang-kala wujud satu garisan halus yang menjadi sempadan antara aku dan dunia. Professionalism and rationalism. Sometimes they are just opposing each other.

Many times, in this medical field, the commoners and even the professionals terlalu memandang pada darjah kepakaran seseorang - yang pastinya letak pada results peperiksaan. But friends, dont you ever forget, real experience is the actual key of understanding a patient.

"Kau tak akan tahu betapa seksanya nak berak keras,
jika kau tak pernah merasa berak keras itu sendiri..."


Betul? Iye, aku tahu itu jijik. Bye.


| pasti ada di kalangan kita yang hampir serupa... |

::: 2022 and its near end

It is near the end of 2022.  It really goes by at a blink of an eye. This year started with hope - loadssss of it. And I thought this year w...