24 August 2010

::: 50 sen Untuk Satu Kad Raya


Salam Ramadhan semua.. Puasa dah hampir 2 minggu. Harap-harap segala ibadah kita diterima Allah SWT. Insya-Allah :)

Hari tu tanpa disengajakan aku terdengar berita kat radio. Setiap pengeposan mana-mana kad raya tak kira besar mane mestilah menggunakan setem berharga 50 sen, dengan syarat berat kad tu tak boleh lebih dari 50g. Jika melebihi 50g dan ko tempek jugak dengan setem 50 sen je, Abang Posmen pasti buat derkkkk ler.. Itu ikrar baru merek!

So perhatian kepada sesiapa yang sedang sibuk menulis kad raya sambil meniarap di atas katil tu. Amboi.... Tengah feeling tak ingat ye! Pi pinjam penimbang tepung kakak/mak/jiran korang yang mesti tengah kalut membakar kuih kat dapur.. Korang timbang dulu setiap kad raya tu. If beratnye kurang daripada 50g, sile calitkan setem 50 sen dengan sedikit air liur busuk di musim puasa korang tu dan tempekkan setem tersebut kat samput surat okay.

Walaupun dunia dah makin maju, zaman dah makin berubah, aku tetap seorang gadis kampung. Jalan ketika panas pasti bawak payung, senyum-senyum simpul sambil mengatur langkah melenggang kangkung..~

Aku sejujurnya lebih suka dapat kad raya versi classic. Aku ulang lagi sekali, lebih suka DAPAT kad raya versi classic. Aku tak kata pun yang aku suke HANTAR kad raya.

:devilishgrin:

Okay maaf. Itu gurau manje...~

Anyway, sekarang ni bebudak suka benor hantar kad raya ikut media electronic. Paling canggih dia pegi upload sekeping photo bertema ketupat atau masjid kat Facebook, pastu dia tag berjuta-juta member atas kad yang sama. Adoi la Kasseeeemmmm! Bukan membenci atau tak reti menghargai namun aku agak kurang gemar... Dah takde seri macam dulu-dulu lagi.

Abang Posmen sure makin gembira sebab dah makin kurang budaya hantar-menghantar 'hard copy' kad raya dari tahun ke tahun. Semakin hilang segala nostalgia tahun 80-an dulu. 2-3 minggu sebelum raya, sure lenguh jari jemari menulis ucapan atas kad raya. Mintak alamat daripada member sane sini. Beli setem berjela-jela panjangnya.

Tu baru Hari Raya beb! Syiok. Suasana tu yang penting! Memang orang slalu kata, 'it is the thought that counts'. Tapi bila hilang segala tradisi, takde dah nostalgia indah untuk diingati. Sekadar melalui handphone, email dan Facebook. Feel dia lain yang amat...

Jadi, mari kita sama-sama menyusahkan Abang-abang Posmen kembali!

:okay:


| sapa mau alamat rumah aku? btw, aku kat MALAYSIA la :p |

::: 2022 and its near end

It is near the end of 2022.  It really goes by at a blink of an eye. This year started with hope - loadssss of it. And I thought this year w...