27 August 2010

::: Genap Dua Bulan

Sudah genap 2 bulan aku belajar di Malaysia. Untuk tahun ni, all postings dibuat kat Sibu General Hospital. Sengsara mak aii... Tak terungkap dek kata-kata. Namun, pejam celik pejam celik, tak terasa dah 2 bulan rupanya.

Kat Sibu ni, benda yang paling aku tak gemar adalah cuaca dia. Panas mengalahkan bandaraya-bandaraya besar like KL or Kuching. Semua orang yang tinggal kat sini memang agree about this thing. Banyak dosa kot bandar ni. Hahahaha. Kidding. Mungkin sebab Sibu far away from sea so dia punya haba semua terkumpul kat darat. Entah. Aku tak reti subjek geografi. Too bad.

Lagi satu, perperangan tanpa henti dengan nyamuk.. Masya-Allah. Jiwa betul! Nyamuk-nyamuk ni pulak suka bebenor kat aku. Puas aku tanya kat semua bebudak lain, tak penah diorang digigit dek seekor nyamuk pun. Yang aku ni pulak, berperang jihad dengan 20 keturunan nyamuk setiap malam. Mau aku tak mengamuk! Apa sedap sangat darah aku ni? Okay fine. Aku kan gadis sopan. Nenek nyamuk pun berkenan nak buat menantu. Argh!! Jangan sedut darah aku la!! Kang habis darah aku, apa yang tinggal untuk Incik Macha?

:devilishgrin:

2 bulan di sini, aku kenal apa itu erti tersisih, aku kenal apa itu erti perit, aku kenal apa itu erti sunyi, aku kenal apa itu erti beban. Dan tak lupa juga, aku dah tau apa itu erti digigit nyamuk, aku kenal apa itu erti berpeluh sakan, aku kenal apa itu erti sakit-sakit badan. Hebat bukan? Hik~

Tahun depan most postings akan dibuat kat Kuching (Sarawak General Hospital) which is closer to home. So I bet semuanya akan jadi lebih selesa. Plus Kuching is far damn better than Sibu - I mean from its entertainment and development aspects. Lagipun nanti kat Kuching aku leh stay kat rumah sendiri eventhough dalam otak ni ada jugak terfikir nak menyewa luar. However, macam mustahil je parents aku nak allow aku stay rumah sewa. Hospital jauhnya sekangkang kera je dari rumah. Tengok la nanti. Kot-kot boleh membodek dengan lebih berkesan.

Anyhow hampir 5 tahun di UK apa mudah untuk aku lupakan semua memori yang ada? Mungkin tidak. Sekarang aku tekad, apa yang sudah aku tinggalkan di sana biarlah aku ukirkan sebagai kisah pedoman. Mengenal dunia luar, budaya dan pancaroba di negara orang. Walaupun belajar di Malaysia ni (well, Sibu in particular) tak seindah yang aku jangka namun aku cuba untuk lebih bersyukur atas apa yang aku telah perolehi. Tak semua mampu dapat ape yang Allah telah curahkan pada aku. Betul kan? Lain orang, lain rezeki...

So here I am - 2 months in Sibu, and I am glad that I am still surviving :)

:okay:


| i do whine at all time but i keep moving forward at the same time |

::: 2022 and its near end

It is near the end of 2022.  It really goes by at a blink of an eye. This year started with hope - loadssss of it. And I thought this year w...