9 February 2011

::: Bekerja Untuk Ibadah


Bekerja. Kata yang kebanyakan, itu sumber rezeki. Kata yang ramai, itu maruah dan masa hadapan. Kata yang sedikit, itu suatu ibadah.

Aku mahu suatu hari nanti, aku bekerja demi kerana Allah. Kerjaya aku bukan perihal suatu kekayaan, bukan perihal suatu kepuasan, bukan perihal suatu kemajuan. Tapi satu harapan. Harapan yang mereka andai, harapan yang aku boleh bantu untuk mereka capai.

Namun kena ingat, aku bukan Malaikat, apetah lagi Tuhan! Bukan dan bukan! Bukan aku yang mahu tabur harapan, aku cuma membantu kamu mencapai yang sedemikian. Aku bukan pemulih segala, aku bukan penyembuh semua. Aku cuma membantu mencari apa pemulihnya, mencari di mana penyembuhnya. Yang di hujung kelak, cuma pasti terletak pada yang Esa.

Ketika kerja, pasti ada banyak politik, pasti ada banyak skandal. Sana sini orang canang, sana sini semua orang sebenarnya sedar. Cuma kita mengaku atau tidak sahaja.. Sekejap-sekejap si polan hilang, sekejap-sekejap si polan tu pula rancak mencanang. Berkepit bersama hampir separuh hari. Si polan sini pula sana sini tunjuk gaya tunjuk paras rupa.

Kawan-kawan, hamba Allah, umat Rasulullah, mari duduk balik, kita muhasabah diri. Apa tujuan kita punya kerjaya? Tak kira dalam apa segala bidang, apa sebenar NAWAITU dalam hati kita?

Dalam 8 jam sehari waktu bekerja itu, entah berapa jam sahaja yang kita benar-benar ikhlas dan fokus pada kerjaya tanpa ada terselit perihal yang tak sepatutnya? Ada yang sehingga terbenam sinar mentari, terpacak semula si matahari, tetap menghadap yang dikatanya sumber rezeki.

Tapi kita kira setiap sen rezeki itu benar-benar halal kah? Kita kira segala usaha kita itu benar-benar pada restu-Nya kah?

Entah. Aku tiada jawapan. Kerana aku juga penuh khilaf, tidak sempurna dalam setiap bicara, setiap lakunya, setiap apa segala.. Mungkin kelak tatkala aku sudah mula bekerja, aku juga sama seperti kamu yang sering alpa terlupa nawaitu. Aku tidak mahu itu. Aku minta dijauhkan itu.

Duduk diam. Berfikir. Berubah. Ikhlaslah. Kerjaya kita itu adalah ibadah.


| nawaitu. nawaitu. nawaitu. |

::: 2022 and its near end

It is near the end of 2022.  It really goes by at a blink of an eye. This year started with hope - loadssss of it. And I thought this year w...