21 April 2010

::: Aku Bukan Racist Tapi...

Aku adalah seorang pelajar sopan sepenuh masa, tinggal kat residential area. Memang la bukan asrama kediaman pelajar yang setiap masa kena ikut peraturan, senyap je memanjang. Tapi ada certain time, semua orang perlukan saat yang sunyi & tenang. Kan kan?

Bila duduk di negara orang ni, satu benda aku belajar tentang mereka (orang puteh a.k.a mat salleh). Bukan yang kacukan belanda atau siam atau cina atau mexican. BUKAN. Now, I am talking about the PURE CAUCASIANS (the pure white people).

Kebanyakan (bukan semua tau!) daripada diorang, adab memang boleh tahan tinggi. Superb wa cakap lu. Bila bercakap, penuh tatasusila. Pelbagai kosa kata yang indah & gramatically proper digunakan dalam percakapan seharian, seperti 'dear', 'gorgeous', 'mate', 'awesome', 'excellent', 'certainly', 'indefinite', 'affirmative' etc..

Bila berbual, diorang tak menjerit-jerit. Amplitude tak terlampau tinggi, tak terlampau rendah. Sedap telinga mendengar. Orang arab cakap ape tu - muamallaf, mukhaffafah, istiqamah? Kalau ada yang cakap kuat-kuat pun adalah mereka yang sedang mabuk sakan diulit syaitan. Kalau yang matured adults in 'normal' setups with proper British upbringings, selalunya mereka bercakap bila perlu sahaja, dengan intonasi yang sangat berpatutan dengan persekitaran. Jerit-jerit ni tak wujud sangat dalam budaya diorang.

Makanya bila tiba malam around 8 or 9 pm, housing areas akan senyap & sunyi. Just kadang-kadang bila ada certain events (football match, rugby, concerts, christmas etc) je baru terdengar diorang riuh rendah kat dalam rumah. But most of the time, night time is where the peace comes.

Di tempat tinggal aku ni pulak, bila tiba tengah malam je pasti ada 'beberapa groups' yang buat onar. Panas hati betul dow. Time pagi buta tu la dia nak terpekik terlolong bercakap macam katak nak pergi mengawan!

"Bising la woiiiii bedebah! Ko nak buat pengumuman untuk satu England ni dengar ke?!"

Jenguk je tingkap, tak lain tak bukan - merekalah geng 'GAGAK HITAM'! Sangat berlawanan dengan geng 'BURUNG MERPATI' yang aku describe mula-mula tadi..

"Oit gagak, aku tau la ko hitam, tapi toksah la bila tiba pekat malam yang gelap hitam, ko buat diri ko macam raja. Raja pun reti tidur bila tiba lewat malam!!"

Aku bukan racist tapi kebanyakannya begitulah. Gagak hitam agak kurang adab, kurang sensitive dengan surrounding, bercakap dengan frequency & amplitude sangat tinggi. Apakah setiap generasi diorag ni ramai yang pekak & tuli? Aku rasa even kat Malaysia pun ramai geng gagak hitam ni terkenal dengan attitude 'nak-kena-penampar' macam ni.

Sha-dapppp!!!!

:scream:

p/s : korang nampak aku dah tempek itu Nuffnang? sudah. jangan paksa-paksa aku lagi. aku sudah turutkan. puas hati? ini aku cuma mencuba. kalau tak berkenan, aku buang balik. itu dalam perjanjian. okay? janga lupa itu deal.


| pergilah main jauh-jauh duhai keturunan gagak hitam! |

::: 2022 and its near end

It is near the end of 2022.  It really goes by at a blink of an eye. This year started with hope - loadssss of it. And I thought this year w...