22 April 2010

::: Membuang Malware Security Tools

Balik dari kelas semalam, bermanja-manja dengan laptop sekejap pastu tiba-tiba makhluk lahanat bernama Vista Security Tools datang menyerang.. Dok keluarkan notifications berbelas juta kali konon katanye ada virus pelbagai aneka sedang menternak diri.

Aku yang memang bergantung pernafasan dengan laptop terus kepanikan. Tanya pakcik Google then baru aku tau rupa-rupanya Vista Security Tools a.k.a XP Total Security Tools adalah sejenis rogue programme yang kononnya berlakon menjadi sejenis anti-virus/anti-spyware tapi hakikatnya diri dia sendiri adalah spyware yang paling terkutuk!! Sangat shee-laa-kaaa bukan?

Removal benda alah tu adalah yang paling payah penah aku alami. Uninstall directly memang tak wujud. Try tips via safe mode, command prompt, manual removal, anti-spyware, manual regedit - semua haram tak jalan! Kesian laptop aku terpaksa bertahan untuk on off on off selama 7 jam.. Non-stop!

In the end, selepas basah bulu hidung mencuba pelbagai cara, ketika aku sedang running dalam safe mode, aku terjumpa software SmitFraudFix. Follow segala instructions dia, reboot sampai kering celah ketiak then kasi run pulak Malwarebytes Anti-Malware. Finally.... Fuhhh.. Lega!

Untuk korang-korang yang mungkin bakal menghadapi sengatan malware 'pelacur seksi tapi lahanat' seperti Security Tools ini, silakan bersiap sedia dengan meng-bookmark LINK INI serta LINK INI JUGE..

Manusia yang mencipta benda bongek sebegini memang banyak sangat masa terluang kot. Tu yang sampai jadi biol dan berhati perut umpama syaitan. Kerja nak menyusahkan orang je!

Aku sumpah agar 3 keturunan si pencipta tu semuanya menjadi separuh botak (di sebelah kanan) dari lahir sampai mati.. Hambek!~

:argh:


| bila manusia dah jadi terlalu bijak! bijak yang bodoh! |

::: 2022 and its near end

It is near the end of 2022.  It really goes by at a blink of an eye. This year started with hope - loadssss of it. And I thought this year w...