21 August 2009

::: >>> My Ramadhan Wishes



Ahlan-wasahlan ya Ramadhan! salam Ramadhan utk semua Muslims!

esok bermulalah detik 1 Ramadhan. Alhamdulillah, to the Muslims, we are still blessed by him, to meet this holy month again. bagi aku, mmg best sbb aku dapat jugak merasa berpuasa at least 9 hari kat malaysia. this will be my 4th Ramadhan away from my homecountry.

:ayokona:

tell you what, fasting in other country has damn different environment in comparison to that in my home sweet home, Kuching and/or Malaysia.. Lord, kat Malaysia, setiap ceruk ada bazaar Ramadhan. klu everyday toksah masak pun mmg boleh sgt!

but then if kat rumah, my parents gerenti kejut for sahur. kat UK sane pulak, xde nye aku nak bersahur.. mata aku suke carik pasal ngn aku! dia xnk mengikut perintah dowh. time sahur tu la mata aku makin tertutup rapat.. dah terbiasa dah kot, so xde la lapar kemaruk longlai sgt eventhough aku tak bersahur sekalipun.

yg paling syahdu, klu kat Malaysia lepas berbuka puasa, hati rasa tenang je dengar laungan azan & suara syahdu dari surau2 & masjid2. bebudak tadarus, tarawikh beramai2, ada yg dum dam dum dam main mercun. mmg syok teramat..

:woooh:

bukan takat tu je, bukak lah mane2 channel kat TV, setiap minit ada iklan pelbagai produk utk berbuka puasa! rancangan masak memasak kuih muih & biskut2 pun bertimbun2 kat every channels..

pergh mmg leh buat perut menangis la kalau kita tgk iklan & program2 tu time tghari.. bukak radio pun sama gak.. paling syok, iklan kurma Yusuffff Tayyobbbbb (sila membaca sambil berbisik ok!).. Ramadhan sungguh di Bumi Malaysia...

:please:

well, enough of reminding the great celebration of Ramadhan in Malaysia & thus putting massive pressure on myself... shetttt! but it is fine, mane2 je aku berada, Malaysia terchenta tetap di hati!

beribadah tetap sama di sisi-Nya walau kita kat dalam perut buaya sekalipun.. setiap pahala itu akan Dia kira.. kan kan kan? *ehem ehem ehem*

mlm ni aku ajak parents & abg aku balik to Kpg Kuap. coz aku dah lama tak merasa malam Ramadhan di kampung.. suasananya amat unexplainable! alang2 dah ke sana, nak membersihkan kawasan kubur arwah atuk, nenek & sedara mara dari sebelah ayah. hari ahad pulak, aku plan nak ziarah pusaka sedara mara dari sebelah mak. insyaAllah..

so to all Muslim friends, Happy Ramadhan Mubarak! kaki2 pengepam asap rokok, kaki2 sumbang mahram, kaki2 kutuk mengumpat, kaki2 ape2 ajelah yg boleh menambahkan berbakul2 dosa setiap hari, jadikanlah bulan ini satu permulaan utk memperbaiki diri kita ye anak2 sume. peringatan utk aku juge!!

:please:

some non-Muslim friends pun ada jugak yg ambik kesempatan di bulan ni utk berpuasa.usually diorg xmakan but allow themselves to drink. so i wish them happy fasting too! it is a good practice to put ur digestive system to rest for a while..

puasa, jangan tak puasa tau! buat malu kat bebudak tadika je karang! bukak tudung periuk takpe, tapi jangan bukak tudung anak tekak & suruh dia menelan sebelum tiba waktu Maghrib..

daaaa~~~


| i love Ramadhan!!! |

::: 2022 and its near end

It is near the end of 2022.  It really goes by at a blink of an eye. This year started with hope - loadssss of it. And I thought this year w...